donderdag 27 juni 2024

Johnny Bolle - Alsof ik nooit heb bestaan


 Via de leesclub van de boekenreizigers mocht ik eerder al 'Wilde gok' en 'Egyptisch blauw' lezen. Dit keer mocht ik 'Alsof ik nooit heb bestaan' lezen.


In 'Alsof ik nooit heb bestaan' lees je het verhaal van Gabriel. Gabriel komt na twintig jaar gevangenis vrij en probeert zijn plek in de maatschappij te vinden. Olivia en haar gezin blijft zijn interesse hebben. Olivia was zijn vriendin, maar zij heeft er ook voor gezorgd dat hij in de gevangenis belandde. Gabriel werd veroordeeld voor moord met voorbedachte rade. Als de jongste dochter van Olivia verdwijnt, is Olivia er van overtuigd dat Gabriel degene is die hier achter zit. In een brief wordt de ontvoering opgeeist door Wolf. Is dit echt Gabriel of is er meer aan de hand?
Op het moment dat je begint met lezen, lees je niet direct waarom Gabriel zolang al in de gevangenis zit. Je wordt als lezer in kleine stukjes terug in de tijd meegenomen en leert Gabriel en zijn verleden kennen.
Gabriel probeert zijn leven op de rit te krijgen en houden. Hij werkt in een fastfoodrestaurant en heeft een kamer bij een oudere man. Toch blijft zijn interesse in Olivia en haar gezin. Olivia is getrouwd met Hugo en heeft 2 dochters Merel en Camille. Merel leidt haar eigen leven en komt op een gegeven moment thuis met een flinke wond op haar neus. Olivia besluit met haar naar het ziekenhuis te gaan. Er blijkt toch wel iets meer aan de hand te zijn met Merel. Op het moment van het ziekenhuisbezoek wordt dochter Camille ontvoerd. Er ligt een briefje ondertekend met Wolf. Olivia verdenkt Gabriel. Wat is de rol van Gabriel, is hij Wolf of is er iets anders?

Alsof ik nooit heb bestaan is opnieuw een zeer spannende thriller geschreven door Johnny Bolle. Het verhaal wordt verteld vanuit de hoofdpersonages Lana, Gabriel, Olivia en Wolf. Je leest in het heden en het verleden.
Het fijne is dat dit steeds aan het begin van het hoofdstuk staat. Hierdoor is het verhaal zeer duidelijk.
Alle personages zijn goed uitgewerkt. Zelf vond ik Gabriel erg goed uitgewerkt en tijdens het lezen kon ik het verhaal in gedachten beleven.
De spanning bouwt zich gedurende het verhaal zich langzaam op. Wat ik erg kon waarderen, zijn de vele plottwists waardoor je scherp moest blijven tot het einde. Met natuurlijk het fraaie einde.
In het verhaal zitten vele thema's verwerkt, wat ik bijvoorbeeld erg goed verwerkt vond is de balans tussen wraak en vergeven. Hierdoor kroop ik nog meer in het verhaal omdat ik wilde weten waar het naar toe ging.

Al met al is dit derde boek wat ik heb mogen lezen van Johnny Bolle een succes. Een echte aanrader voor diegene die houden van een verhaal waar verschillende plottwists in elkaar verweven zitten en eindigen met een twist die je niet helemaal verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

updaten/aanpassen

 Het is even geleden, maar ik ben deze blog aan het updaten. Er stonden meer dan 150 recensies, maar zonder zoektermen/ labels erbij. Dit ko...