woensdag 26 juni 2024

Gerda van Wageningen - Sara's dochter

Voor de Valentijnsprijs 2024 mocht ik Sara’s dochter geschreven door Gerda van Wageningen lezen.
Sara’s dochter is het derde deel van de Biezen en riet - trilogie. In dit deel komt de dochter van Sara Verschoor naar Puttershoek en zorgt ervoor dat de boel weer even wakker wordt. De inwoners werken in de biezen en het riet. Het levert alleen steeds minder op en mensen komen hier steeds moeilijker mee rond. De Watersnoodramp heeft ervoor gezorgd dat er meer vraag is naar riet voor de Deltawerken, alleen de biezenteelt stort hierdoor in. Het zorgt voor de nodige problemen en zoals een dorp vaak heeft, de nodige roddels in Puttershoek.
Sara’s dochter is het derde en laatste deel van de Biezen en riet-trilogie. De andere twee delen heten De zussen Verschoor en Frannies familie.
Voordat ik begon met lezen wist ik wel wie Gerda van Wageningen was, maar had ik tot op dat moment nog niets van haar gelezen en dan te bedenken dat ik heel wat jaren de boeken van Gerda van Wageningen heb verzameld voor mijn oma die de boeken altijd verslond. Bij het krijgen van het boek voor de jurering was ik daarom eigenlijk wel heel blij dat zij er bij zat. Ik kon nu zelf ontdekken wat voor verhalen het zijn en waarom het zo aantrok.
Dit derde deel speelt zich af in Puttershoek. Ook dat is voor mij geen onbekende omgeving. Het verhaal over de dochter van Sara was een verhaal wat heel prettig weg las. De omgeving, het verhaal op zich. Het las op een prettige manier waar ik me goed in kon verplaatsen. De ontwikkeling van het personage van de dochter van Sara was goed doordacht en dat gecombineerd met de omgeving en de tijd van het verhaal maakt het in mijn ogen een ideale streekroman. Zeker voor de mensen van de Hoeksche Waard qua herkenning.
Ik heb Sara’s dochter voor de Valentijnsprijs 2024 met veel plezier gelezen. Ik rond het af naar 4 sterren in hebban aangezien ik geen 3,5 ster kan geven.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

updaten/aanpassen

 Het is even geleden, maar ik ben deze blog aan het updaten. Er stonden meer dan 150 recensies, maar zonder zoektermen/ labels erbij. Dit ko...