maandag 24 juni 2024

Alleen beer mocht mee

 

Alleen beer mocht mee, geschreven door Vivian den Hollander, is een aangrijpend waargebeurd verhaal over opgroeien in oorlogstijd.
In Nederlands-Indie woont Trudi met haar ouders, broer en zussen. Het is een goed leven daar. Een mooi huis met een grote tuin aan zee. Totdat alles verandert, de Tweede Wereldoorlog breekt uit. Japan valt Indië binnen. Ze moeten verhuizen naar de stad, omdat het aan de kust te gevaarlijk is. Overal zijn er Japanse soldaten en de Indische bevolking wordt vijandig.
Trudi’s vader wordt gearresteerd en het gezin wordt niet lang daarna gedwongen om te verhuizen. Trudi houdt de hoop dat ze haar vader terug zal zien ooit, maar het is in het kamp geen gemakkelijk leven, eerder gevaarlijk.
Je leest het verhaal door de ogen van Trudi. Een meisje dat opgroeit in oorlogstijd.
Dit verhaal is voor mij een van de eerste verhalen waar het gaat over opgroeien in oorlogstijd buiten Nederland. Ik heb zelf nog weinig gelezen over Nederlands - Indië.
Het verhaal is in kindertaal verteld, maar ook niet te kinderlijk. Het was prettig lezen en eigenlijk werd je meegenomen in die tijd zonder dat het mooier voor gedaan dan het was.
Alleen beer mocht mee is een prachtig verhaal dat je meeneemt naar een tijd die nooit vergeten mag worden.
Ik heb dit keer het boek niet in geschreven tekst gelezen, maar in braille. Deze mogelijkheid had ik via Passend lezen. Dit boek bestaat uit 6 banden / delen in braille. Lezen in braille is zeker als je nog niet veel ervaring heb intensief en maakt de leesbeleving van het verhaal anders.

Voor mensen met een visuele beperking zijn er steeds meer bekende boeken in braille beschikbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomerlezen

 Dit is mijn allereerste blog, maar ook mijn allereerste keer Zomerlezen. Ik ben erg aan het zoeken naar hoe ik het aan moet pakken. Ondertu...