zaterdag 22 juni 2024

Renske Leijten - Leuker kunnen we het niet maken


Het kabinet viel er door. Maar jeetje, wat een verhaal als je dit zo weer allemaal leest in ‘Leuker kunnen we het niet maken’ geschreven door voormalig Tweede Kamerlid Renske Leijten. Samen met Azarkan en Omtzigt was Renske Leijten een van de aanjagers in het blijvend groeiend dossier.
Na haar vertrek uit de Tweede Kamer besloot Renske Leijten het verhaal van het leven de strijd van deze bijzondere advocaat Eva Gonzalez Perez met iedereen te delen. Wie is zij, wat was haar motivatie? Waardoor kwam het dat zij zo ver kwam dat de top van bestuurlijk Nederland gedwongen werd tot openheid?
Op indrukwekkende wijze beschrijft Renske Leijten een stuk recent politiek schandaal in de Nederlandse geschiedenis dat uiteindelijk het kabinet deed vallen.

Ik heb heel wat vragen en debatten gezien in de Tweede Kamer over de toeslagen via de tv gevolgd. Hierdoor wist ik in grote lijnen wat er speelde. Ik heb altijd vol bewondering gekeken naar de debatten waarin Renske Leijten alleen al liet zien hoe ze zich vastbeet en volhield in de debatten en veel vragenuren. Toen ik recent zag dat ze een boek ging uitbrengen over dit onderwerp was mijn interesse gewekt.

Als leek was ik benieuwd hoe deze complexe materie is verwerkt tot een verhaal, een verhaal waarin vele mensen het slachtoffer zijn geworden van de vele regels en wetten.
Het verhaal heeft indruk op me gemaakt, je wordt meegenomen in het leven van de advocaat en hoort daarin ook wat vele slachtoffers hebben meegemaakt.

Het is op zo’n manier geschreven door Renske Leijten dat je niet verzuipt in de complexiteit van alles wat er gebeurd is.
Dit boek zou eigenlijk gelezen moeten worden in diverse sectoren. Gewoon over de omgang met mensen, een vorm van reflectie kunnen doen op je eigen handelen.

Ik heb Leuker kunnen we het niet maken gelezen via Passend lezen. Ik heb de braille versie gelezen. Het boek bestaat daar uit 19 delen en ik ben zeer blij met het feit dat voor mensen met een visuele beperking ook dit soort boeken beschikbaar zijn via Passend lezen. Het boek is tevens ook als audioboek te luisteren voor mensen met een visuele beperking.

Voor mensen met een visuele beperking komen er steeds meer bekende boeken ook in braille beschikbaar.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

updaten/aanpassen

 Het is even geleden, maar ik ben deze blog aan het updaten. Er stonden meer dan 150 recensies, maar zonder zoektermen/ labels erbij. Dit ko...