maandag 1 juli 2024

De schaduw van Vermeer

 Voor uitgeverij HarperCollins mocht ik ‘De schaduw van Vermeer’ geschreven door Jeroen Windmeijer lezen.



In 'De schaduw van Vermeer’ had docent Fabian de Ligt niet verwacht dat zijn middag zo’n dramatische wending zou hebben. Hij zou een interview met een expert hebben over Vermeer. Deze kon alleen nog Mij.. Mij... uiten.

Er volgen een aantal mysterieuze inbraken die te maken hebben met Vermeer. Diverse schilderijen verdwijnen uit verschillende musea. Sommige schilderijen bleken vervalst te zijn, maar als dan ook een van de bekendste musea te maken krijgt met een inbraak.

Fabian raakt ongewild betrokken bij deze zaak, hij blijkt ook een doelwit te zijn.

De waarheid achter de verdwenen schilderijen en de Hollandse meester dreigt aan het licht te komen. Maar iemand probeert het duister te houden…


‘De schaduw van Vermeer’ speelt zich af rond Delft. Zelf had ik weinig kennis van de geschiedenis van Delft, dus dat heb ik hier ook mee verrijkt.


Het verhaal is geschreven in korte hoofdstukken. Dit heb ik als prettig ervaren. Het verhaal wisselt tussen Fabian (Docent en wordt er ongewild doelwit) en David (een sluwe vos in staat tot ?). Je ziet Fabian in een proces van vertrouwen in mensen, maar ook hoe hij in de hele zoektocht zich ontwikkelt. David is een sluwe vos die de waarheid van of op tafel wil hebben. Tijdens het lezen voel je de spanning van wat David gaat doen, maar ook hoe Fabian ongewild doelwit werd.


De manier van schrijven heb ik als prettig ervaren. Het verhaal las prettig en de interesse bleef, doordat je ook een stuk kennis opdoet over onder andere Vermeer, de geschiedenis van Delft.


‘De schaduw van Vermeer’ speelt zich af rond Delft. Zelf had ik weinig kennis van de geschiedenis van Delft, dus dat heb ik hier ook mee verrijkt.


Jeroen Windmeijer is auteur van onder andere de Leidse trilogie (Het Petrusmysterie, Het Pauluslabyrint en het Pilgrim Fathers Complot, de Latijns-Amerikaanse trilogie (o.a. De offers en de Genesis sleutel). Samen met Jacob Slavenburg schreef hij onder andere Het Isisgeheim en het Evacomplex.

Recent verscheen de vervalste Vermeer, de voorloper van de nieuwe trilogie over Delft en Johannes Vermeer. Waarvan nu dan de schaduw van Vermeer is verschenen.


De schaduw van Vermeer zou ik zeker iemand anders aanraden. Een combinatie van spanning, geschiedenis en een stuk feit en fictie maakt dat het een boek is wat ik in ieder geval enorm gewaardeerd heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomerlezen

 Dit is mijn allereerste blog, maar ook mijn allereerste keer Zomerlezen. Ik ben erg aan het zoeken naar hoe ik het aan moet pakken. Ondertu...