maandag 1 juli 2024

Angryboys

 Voor de leesclub van de boekenreizigers mocht ik dit keer Angryboys van Lyona Rose lezen.


De jonge Dalvino kent in Suriname het leven als zijn overleven in armoede en zijn gewelddadige vader. Hij groeit op in de schaduw van zijn enige held. De oudere broer Rico, die hem beschermt en liefde geeft.
In Nederland verandert het leven van de rustige Dalvino. Hij komt door onverwachtse situaties in aanraking met de Nederlandse onderwereld en raakt betrokken bij een misdaadorganisatie in Amsterdam.
Geld en aanzien woekeren het onbewust diepe verlangen bij Dalvino aan en hij raakt steeds verder van zichzelf en de werkelijkheid weg. Hij komt in aanraking met de mooie Vanessa en komt voor nog meer dilemma’s te staan.
Het boek schetst een beeld van een jongen die zijn weg zoekt in de onderwereld. Een wereld waar wantrouwen een norm is en geld, je vriend maar ook je vijand kan zijn. Kan hij hieraan ontsnappen?
Angryboys, de wolven in Amsterdam is een bijzonder verhaal over het leven van een jongen uit Suriname die naar Nederland komt en daar in aanraking komt met de onderwereld. Het verhaal laat diverse dilemma’s zien.
Het is fascinerend geschreven. Je wordt door alle dilemma’s gelijk het verhaal in getrokken.
Dalvino ontwikkelt zich in het verhaal tot iemand die hij eigenlijk niet wil zijn. Dit gebeurt geleidelijk door alle gebeurtenissen. Lyona Rose heeft dit op een bijzondere manier gedaan, als lezer kom je hier pas laat achter.
Het verhaal is menselijk beschreven. Het is realistisch geschreven. Af en toe moest ik toch wel even slikken met alles wat er gebeurde. De auteur heeft lef door maatschappelijke thema’s op deze manier te beschrijven.
Lyona Rose is opgeleid als sociaal pedagogisch hulpverlener aan de Hogeschool van Amsterdam op het gebied van jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg. Zij heeft onder andere ‘de relatieschatkist’, losse handjes en in november 2023 komt Hartenkind uit.
Angryboys is verschenen in juli 2023. Een boek waarin het verhaal aan het einde bijeenkomt en me verraste.
Angryboys laat je verrassen in een wereld die je voor vele dilemma’s laat staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomerlezen

 Dit is mijn allereerste blog, maar ook mijn allereerste keer Zomerlezen. Ik ben erg aan het zoeken naar hoe ik het aan moet pakken. Ondertu...