maandag 1 juli 2024

Beste mevrouw Eva


 Voor de leesclub van de boekenreizigers olv Erna Eikhoudt mochten we Beste mevrouw Eva lezen geschreven door Valentijn de Heer.


Beste mevrouw Eva is het debuut van Valentijn de Heer.

De cover van het boek nam me al direct mee in nieuwsgierigheid. De kleuren trokken mij aan en enerzijds waarschuwde het mij ook dat het niet is wat het lijkt.

Het verhaal gaat over Elias die voor de buitenwereld opgroeit in een normaal gezin. Vader heeft een mooie auto en een enorme minachting voor de mensen van de sociale werkplaats, moeder een eigen bedrijf als pedicure aan huis.
Dan wordt het broertje geboren. Dit blijkt een jongen met een verstandelijke beperking te zijn. Het gezin verandert. Vader lijkt de situatie niet aan te kunnen en wordt gewelddadig. Moeder is niet in staat hierboven te staan en de kinderen tegen hun vader te beschermen. Elias neemt een ouderlijke rol op zich en beschermt en zorgt voor zijn jongere broertje en zijn moeder. Hij doet er alles aan om zijn vader het zo goed mogelijk te laten hebben.
Elias komt in contact met een ouder echtpaar verderop in de straat. Het houten huis lijkt een veilige haven en Elias neemt haar in vertrouwen en vertelt haar wat hij meemaakt.
Op een dag staat de kinderbescherming voor de deur en dan is alles waar Elias op hoopte een illusie.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Elias. Het is indringend geschreven en je voelt, terwijl je het verhaal leest hard binnenkomen. Situaties die in de huidige maatschappij ook meer voorkomen dan men weet.

Een van de onderwerpen is de Kinderbescherming. Is het handelen van de Kinderbescherming in het belang van Elias en zijn gezin? Ik denk dat dit per situatie te beantwoorden is, niet voor ieder gezin hetzelfde.

De schrijfstijl was erg prettig. De woorden waren zo geformuleerd dat je in het verhaal meegetrokken werd.

Ik wist zelf weinig van de achtergrond van het houten huis van schrijver Maarten Biesheuvel dat in Leiden staat en heb dan ook weer een stukje kennis opgedaan.

Valentijn de Heer is schrijver en werkt in de zorg. HIj schrijft voor het Parool en publiceerde korte verhalen in onder meer de Optimist en Papieren Helden.
Beste mevrouw Eva is een uitstekend debuut dat ik met veel genoegen heb mogen lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomerlezen

 Dit is mijn allereerste blog, maar ook mijn allereerste keer Zomerlezen. Ik ben erg aan het zoeken naar hoe ik het aan moet pakken. Ondertu...