maandag 1 juli 2024

Dodelijke cocktail

 Voor de leesclub van de boekenreizigers onder leiding van Erna Eikhoudt lazen we dit keer Dodelijke cocktail geschreven door Nadine Barroso.


5 vriendinnen gaan in 2003 op strandvakantie in Italië. Ze zijn van plan alles eruit te halen wat er in zit. Uitgaan, cocktails drinken en plezier hebben met mannen. Ze zijn allemaal vrijgezel dus hoeven zich niet in te houden. Maar dan gebeurt er iets. Een dode man spoelt aan en blijkt dat een van hen met de dode man voor het laatst gezien is. Tot er nog een dode valt en een van de meiden voor haar eigen veiligheid wordt weggestuurd, blijkt later vermist te zijn. Dan is de vakantie voorbij.
In 2023 ontvangt Charlie een kaart en neemt dan contact op met de anderen, ook zij blijken dan een kaart ontvangen te hebben. De vraag is wie deze kaarten gepost heeft. Zou het Esmee zijn? Ze besluiten af te reizen naar Italië om het uit te zoeken.

De opbouw van het boek bestaat uit twee delen. Het verhaal beslaat twee periodes, het verleden (2003) en het heden (2023). De afwisseling tussen die periodes zorgt ervoor dat de spanning steeds blijft.

Het verhaal is geschreven vanuit meerdere personen. Je leest steeds een cursief stukje vanuit iemand geschreven. Je leest dat iemand specifiek een hekel heeft aan een persoon. Charlie was een van de personages die mij zeker in het verhaal aantrok. Charlie is de spil in het verhaal waar alles omdraait lijkt.

De vriendinnen zijn goed uitgewerkt. Je leert ze kennen naarmate het verhaal vordert, maar ook de groepsdynamiek komt daarin naar voren. Charlie lijkt de spil in de groep te zijn waar alles om draait. Maaike is de beste vriendin van Charlie. Esmee en Isabel zijn de buitenbeentjes. Er is onderling veel jaloezie en ze hitsen elkaar op tot het uitersten.

Ik vond Dodelijke cocktail prettig lezen door de woordkeus, de afwisseling tussen het verleden en het heden. In het begin moest ik even wennen aan de vele personen, maar naarmate het verhaal vorderde, las het prettig.

Nadine Barroso heeft naast Dodelijke cocktail ook Ken mij niet en Verraderlijk spel geschreven. Beide ook uitgebracht bij de Crime Compagnie.

Dodelijke cocktail was voor mij het eerste boek dat ik van haar gelezen heb. Een aangename kennismaking die mij zeker nieuwsgierig gemaakt heeft naar haar andere boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zomerlezen

 Dit is mijn allereerste blog, maar ook mijn allereerste keer Zomerlezen. Ik ben erg aan het zoeken naar hoe ik het aan moet pakken. Ondertu...